Trafiekcijfers augustus 2015
Vergelijking tussen de periode Augustus 2014 en 2015
2014 |
2015 |
Verschil |
|
Commercieel: |
302 | 292 | -3,3% |
2014 |
2015 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 2.515 | 2.801 | +11,4% |
Passagiers: | 40.685 | 37.199 | -8,6% |
Vracht/ton: | 664 | 840 | +26,5% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Aug 2014 en 2015
2014 |
2015 |
Verschil |
|
Commercieel: |
1.874 | 2.023 | +7,95% |
2014 |
2015 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 21.191 | 18.607 | -12,2% |
Passagiers: | 183.196 | 188.798 | +3,1% |
Vracht/ton: | 19.677 | 11.533 | -41,4% |
Commentaar:
MINDER PASSAGIERS – MEER VRACHT
In augustus 2015 zette de trend van juli zich gewoon voort.
Al ging het aantal bewegingen er flink op vooruit dank zij de General Aviation, toch daalde het aantal passagiers met zowat 8,6%.
Dit zijn nog steeds de naweeën van het wegvallen van de Neckermann programma’s en uiteraard de annulering van de vluchten op Tunesië. De 4 vervangingsvluchten op Tirana en de voetbalcharters konden het verlies niet goedmaken.
Vracht: al is de maand augustus typisch een rustige maand vanwege de verlofperiode in de industrie en de mindere invoer van verse groenten en fruit, toch zag deze maand in 2015 een vooruitgang van ca 26,5% t.o.v. vorig jaar.
De percentsgewijze forse schommeling ligt uiteraard aan het feit dat enkele extra vluchten boven het beperkt aantal vaste bewegingen zich onmiddellijk in hoge cijfers laat uitdrukken.
Het wegvallen of bijkomen van een handvol vluchten geeft logischerwijze grote schommelingen, wat nogmaals het bewijs is van de zwakheid van de huidige toestand.
Wij hebben even de zomermaanden juni, juli en augustus op een rijtje geplaatst om aan een overzicht van de hoogzomer te komen:
2014 | 2015 | |||||||
Jun | Jul | Aug | Totaal | Jun | Jul | Aug | Totaal | |
Algemene bewegingen | 2.560 | 2.446 | 2.515 | 7.521 | 2.496 | 2.381 | 2.801 | 7.678 |
Passagiers | 25.647 | 36.263 | 40.685 | 102.595 | 28.374 | 33.235 | 37.199 | 98.808 |
Vracht | 1.032 | 660 | 664 | 2.356 | 2.693 | 1.021 | 840 | 4.554 |
Commerciele bewegingen | 215 | 277 | 302 | 794 | 397 | 299 | 292 | 988 |
Uit voorgaande blijkt duidelijk dat zowel voor de passagiers- als de vrachttrafieken nieuwe bestemmingen noodzakelijk zijn.
De onzekere toestand in landen als Tunesië en in mindere mate Turkije zou de deur open moeten zetten voor andere zonnige oorden. De nakende start van een programma op Rome is een stap in de goede richting.